Wednesday, October 15, 2008

Suami perlu bantu isteri urus rumahtangga.


Dalam kehidupan berumahtangga, selisih faham, merajuk, marah dan sebagainya sudah menjadi asam garam dalam kehidupan suami isteri.sikap sabar serta toleransi antara suami dan isteri pula menjadi komponen terpenting dalam institusi kekeluargaan. Seorang suami yang soleh akan menjadikan Rasulullah s.a.w sebagai role model dalam menjalani kehidupan sebagai seorang ketua keluarga. Suami yang ringan tulang dan sering membantu isterinya tidak kira dalam hal memasak, menjaga anak dan segala urusan rumahtangga tanpa membiarkan isteri berseorangan menguruskannya akan dipandang tinggi oleh si isteri.

Antara tip untuk suami dalam menjalani kehidupan berumahtangga ialah suami perlu memberi keselesaan kepada isteri dan keluarga. Sentiasa bersikap lemah lembut, bertolak ansur dan berusaha mewujudkan persefahaman antara suami dan isteri. Selain itu, suami juga perlu menjadi penghibur kepada isteri dan kaluarga. Selalu bergurau senda, bermanja-manja dan meluangkan masa bercuti dan berehat bersama keluarga. Suami juga perlu bersabar dengan kerenah isteri, bertimbang rasa dan cuba memahami akan betapa beratnya tanggungjawab yang dipikul isteri ketika hamil, melahirkan anak dan mengasuh anak. Kesimpulannya, setiap wanita sentiasa mengimpikan seorang suami yang beriman, yang mentaati perintah Allah dan Rasul dan sentiasa menasihati dan memberi dorongan kepada keluarganya untuk menjalani kehidupan di dunia ini sebagai seorang hamba yang taat pada tuhannya.

1 comment:

izzah said...

Salam...
Ye, benar... dalam kehidupan rumahtangga, suami memainkan peranan untuk membantu isterinya dalam mengurus rumahtangga. Yang paling penting suami dan isteri kedua-duanya berperanan dalam menentukan kebahagian rumahtangga. Jadi, bolehlah ambil pengajaran dan panduan daripada artikel ini untuk mengahadapi alam rumahtangga suatu hari nanti.